G7gROBy4_3P4Lyb69aTNdueVqY4 ok! it's a fact: Ok! Air mani dan faktanya

Wednesday 4 July 2012

Ok! Air mani dan faktanya


Semua pembaca entri ini kinda matured kan? Jadi tidak menjadi isu sekiranya saya ingin kongsikan sedikit ilmu mengenai air mani yang dihasilkan oleh kaum adam ini daripada duktus sperma mereka. Fakta ini penting memandangkan ia merupakan info yang juga pendidikan seks secara umum. Entri yang lain aku akan bincangkan juga mengenai ovum yang dihasilkan oleh kaum hawa. Enjoice!

1. Di dalam air mani terdapat hanya 10% sperma yang membawa kepelbagaian genetik manakala selebihnya mengandungi enzim, vitamin C, Kalsium, Protein, Natrium, zink, asid sitrik dan fruktosa.

2. Sperma merupakan sel paling kecil dalam badan manusia manakala sel paling besar pula merupakan ovum yang terdapat pada wanita.

3. Sperma membawa separuh genetik lelaki (bapa) manakala ovum daripada wanita (ibu) membawa separuh lagi genetik dan hasil persenyawaan menyumbang kepada 23 pasangan kromosom. Maka lahir lah kita pada hari ini.

4. Seorang lelaki sihat menghasilkan 70-150 juta sperma sehari walaubagaimanapun ketika ejakulasi mereka mengeluarkan 3 kali ganda jumlah sperma itu. Oleh sebab itu, lelaki menjadi lesu selepas itu.

5. Sperma dalam air mani boleh hidup selama 5 hari dalam badan wanita dan tidak mustahil untuk wanita itu hamil walaupun hubungan seks telah dilakukan beberapa hari sebelumnya.

6. Sperma yang telah berada dalam wanita selepas hubungan seks menuju ke tiub fallopio untuk bersenyawa dengan ovum. Menariknya, ovum mengeluarkan sejenis bahan kimia yang menarik sperma untuk datang kepadanya. Sperma tidak mempunyai kebolehan unutk mengemudi arah ke mana ia akan pergi.

7. Sperma manusia mampu bergerak dengan kelajuan 4 mm seminit tetapi kebanyakannya hanya mampu bergerak 1mm seminit dan secara anggaran untuk sampai ke tiub fallopio unutk persenyawaan dengan ovum mengambil masa 45 minit.

8. Cara pemakanan dan cara hidup yang sihat akan memastikan kaum lelaki menghasilkan lebih banyak sperma sihat dalam air mani mereka berbanding mereka yang merokok dan meminum minuman keras.
9. Pemakanan juga akan mempengaruhi rasa air mani itu sendiri yang mana daging merah, produk tenusu, bawang, bawang putih dan kopi menyebabkan air mani berasa pahit dan berasid manakala pemakanan makanan mengandungi gula seperti buah-buahan menjadikan rasanya lebih manis.

p/s:  Allah Maha Hebat mencipta kita daripada persenyawaan sperma dari bapa dan ovum dari ibu.

No comments:

Post a Comment