G7gROBy4_3P4Lyb69aTNdueVqY4 ok! it's a fact: Ok! Fotosintesis sumber oksigen

Thursday 5 July 2012

Ok! Fotosintesis sumber oksigen


Anda biasa dengar dengan terma fotosintesis? Ia sinonim dengan proses yang dilakukan oleh tumbuhan hijau di sekeliling kita untuk menghasilkan Gas Oksigen yang kita gunakan untuk terus hidup. Penghasilan Gas Oksigen ini merupakan tindakbalas tumbuhan hijau yang mengandungi klorofil dengan cahaya UV daripada matahari. Apa fakta lain berkenaan fotosintesis?

1. Tumbuhan yang menjalankan proses fotosintesis masih menjalankan proses respirasi untuk terus hidup iaitu menghirup gas oksigen.

2. Selain penghasilan gas oksigen hasil daripada proses fotosintesis ini, tumbuhan hijau juga turut menghasilkan protein, karbohidrat dan lemak yang kita atau haiwan makan sebagai sayur-sayuran atau buah-buahan.
3. Proses fotosintesis merupakan proses yang dicetuskan oleh cahaya UV daripada matahari yang memberi sumber tenaga kepada tumbuhan ini.

4. 30% jumlah oksigen di muka bumi kita dihasilkan oleh hutan-hutan di seluruh dunia.

5. Selebihnya 70% kandungan oksigen dihasilkan oleh phytoplankton melalui proses fotosintesis di dasar laut.

6. Phytoplankton merupakan mikroorganisma yang menjalankan proses fotosintesis yang hidup di dasar laut.

p/s: proses fotosintesis merupakan proses yang simple dan mudah difahami tetapi peranannya sangat besar kerana merupakan sumber oksigen untuk membolehkan kita dan makhluk di muka bumi ini terus hidup.

No comments:

Post a Comment