G7gROBy4_3P4Lyb69aTNdueVqY4 ok! it's a fact: Ok! Fakta lalat

Tuesday 3 July 2012

Ok! Fakta lalat

Entri sebelum ini aku ada memberikan fakta mengenai lipas yang merupakan antara serangga perosak yang membawa penyakit. Kali ini aku dapat ilham untuk berkongsi mengenai serangga lalat yang juga merupakan serangga kotor yang cukup sinonim dengan kawasan sampah, busuk dan membawa penyakit. Lalat merupakan sejenis serangga yang mempunyai 6 kaki dan sepasang sayap. Apa fakta lain mengenai serangga yang sangat annoying ini yang mungkin kita tak tahu selama ini.

1. Terdapat 300,000 spesis lalat di serata dunia dan merupakan dalam Class Insecta (serangga) dan Order Diptera yang mempunyai hanya dua sayap berbanding serangga terbang lain yang mempunyai 4 sayap atau lebih.

2. DNA lalat mempunyai 75% persamaan seperti DNA manusia.

3. Sebanyak 500 biji telur lalat dihasilkan setiap kali lalat bertelur.

4. Tempoh hayat lalat secara puratanya adalah 30 hari.
5. Proses telur menuju ke alam dewasa mengambil masa 8-14 hari.

6. Larva lalat (maggot) digunakan dalam pembuatan keju dan mengubat pesakit diabetes.

7. Lalat bertelur dalam makanannya sendiri. Sebab itu, jangan dedahkan makanan anda kepada sekitaran ditakuti lalat bertelur di makanan anda.

8. Sayapnya bergerak 200 kali setiap saat dan berhenti secara mengejut apabila kaki lalat menyentuh tanah atau hinggap di mana-mana tempat.

9. Lalat mempunyai 2 mata tetapi setiap mata dilengkapi lebih daripada 4 ribu kanta.

10.Lalat hanya makan makanan yang berlendir dan cecair. Oleh sebab itu, ia memuntahkan atau mengeluarkan cecair dari mulutnya ke dalam makanan sehingga menjadikan makanan tersebut lembut sebelum dimakan. Sentiasa lihat apa yang anda makan sekiranya terdapat lalat yang menghinggapi makanan anda.

p/s: tak penah try rendam dua-dua belah sayap lalat kalau lalat masuk dalam minuman. Dalam Islam sayap lalat sebelah merupakan racun manakala sebelah lagi penawar. Selalu jadi, dah tenggelam semua dah..haha


No comments:

Post a Comment