G7gROBy4_3P4Lyb69aTNdueVqY4 ok! it's a fact: Ok! Fakta mengenai rambut

Monday 2 July 2012

Ok! Fakta mengenai rambut


Rambut merupakan antara anggota badan yang sering diperhatikan dan ia merupakan pelengkap bagi sesetengah orang agar sentiasa tampak cantik dan handsome! Tapi ada juga yang lebih gemar membotakkan kepala.huhu. Yelah! Beauty is on the eye of the beholder. Walaubagaimanapun, rambut sentiasa disebut sebagai mahkota wanita. Kaum hawa sering mendambakan rambut yang sihat, lembut  dan panjang. Apa fakta menarik mengenai rambut?

1. Rambut merupakan sejenis protein yang dikenali sebagai keratin dan ia sangat kuat malah kuku juga merupakan struktur yang dihasilkan oleh keratin.

2. Tebal sehelai rambut adalah antara 0.02-0.04 mm. Jadi, 20-50 helai rambut diperlukan untuk mendapatkan ketebalan rambut sebanyak 1 mm.

3. Rambut merupakan tisu kedua terpantas tumbuh di badan manusia selepas tulang sum-sum yang menghasilkan sel darah.

4. Secara puratanya seorang dewasa mempunyai 100,000 ke 150,000 helai rambut. Setiap helai rambut itu juga turut dikenali sebagai 1 folikel rambut.

5. Rambut tumbuh antara 0.3 ke 0.5 mm setiap hari, 1 ke 1.5 cm setiap bulan dan 12-15 cm setiap tahun.

6. Sehelai rambut mampu menampung berat sebanyak 100 gram dan keseluruhan rambut mampu menampung sehingga 12 tan atau 12,000 kg.

7. Rambut beruban disebabkan oleh pigmen di dalam folikel rambut dikenali sebagai melanin tidak berfungsi sepenuhnya atau telah rosak dan ia dipengaruhi oleh umur.

8. Masalah kelemumur disebabkan oleh sel-sel mati di kulit kepala yang berlebihan.

9. Hormon yang tidak stabil dan cara bentuk pemakanan pemakanan mempengaruhi keguguran rambut secara sementara.

10. 40% Wanita yang telah menopause mempunyai masalah rambut gugur manakala 50% lelaki yang berumur 50 tahun keatas mempunyai masalah keguguran rambut.

p/s: teringat iklan syampu..saya nak balik duit saya!hahaha

No comments:

Post a Comment