G7gROBy4_3P4Lyb69aTNdueVqY4 ok! it's a fact: Ok! Matahari sejenis bintang

Monday 16 April 2012

Ok! Matahari sejenis bintang


Matahari mestilah sangat panas. That’s for sure! Dengan masalah penipisan ozon di stratosfera menyebabkan bumi menjadi semakin panas. Apa yang pasti kajian mengenai matahari masih dilakukan cuma yang tak akan berlaku, ini pasti, manusia menjejakkan kaki ke matahari. Pencipta teleskop pertama dunia, Galileo galilei telah buta akibat memandang terus menggunakan teleskop ciptaannya ke arah matahari. Terdapat beberapa fakta lain mengenai matahari yang mungkin menarik untuk dikongsi dalam entry kali ini.
  1.  Matahari merupakan pusat bagi sistem solar kita dan merupakan bintang paling besar dalam sistem solar yang merangkumi 99.86%. Bayangkan betapa kecilnya bumi!and kita manusia lagilah kecil dan kerdil. Walaubagaimanapun, matahari hanyalah satu bintang dalam 100 billion bintang lain di dalam galaksi.
  2. Jarak antara bumi dan matahari adalah secara puratanya 149,597,890 km yang mengambil masa 20 tahun untuk sampai sekiranya menaiki kapal terbang komersial berkelajuan 644 km/j tanpa henti.
  3. Diameter matahari kira-kira 1,390,000 km bersamaan 109 kali ganda lebih besar daripada diameter bumi  manakala berat matahari kira-kira 1.989 x1030 bersamaan 330,000 kali ganda lebih berat daripada bumi.
  4. Suhu matahari di kawasan permukaannya ialah 5,500 ⁰C manakala di terasnya mencapai suhu 15,000,000 ⁰C.
  5. Tarikan graviti di matahari adalah 28 kali ganda berbanding di bumi. Seorang lelaki dewasa dengan berat 60kg di bumi mempunyai berat 1680 kg di matahari.
  6. 75% komposisi matahari merupakan hidrogen dan 25% merupakan helium.
  7.  Cahaya dari matahari mengambil masa 8.3 minit unutk sampai ke bumi, 40 minit ke planet Jupiter dan 7 jam untuk sampai ke seluruh sistem solar.
  8. Seluruh organisma hidup akan mati membeku sekiranya cahaya matahari tidak sampai ke bumi.
  9. Tenaga solar merupakan manfaat daripada matahari bagi menggantikan penggunaan api fosil yang semestinya akan habis digunakan.
  10. Cahaya matahari memainkan peranan paling penting bagi memastikan kita mendapat bekalan oksigen yang mencukupi kerana penggunaan cahaya matahari dalam proses fotosintesis.

P/s: Vitamin D can be obtained from sun exposure or sunlight. Disarankan waktu pagi. Tak boleh lama2 berjemur..rentung jadinya..hehe..dulu boleh la..skang UVB mkn trk smpi ke bumi

2 comments:

  1. Unquestionably consider that that you stated. Your favorite reason seemed to be on the web the simplest factor to take note of.
    I say to you, I definitely get irked at the same
    time as people consider worries that they plainly do not
    recognise about. You managed to hit the nail upon
    the highest as neatly as defined out the entire thing
    without having side-effects , other folks can take a signal.

    Will likely be back to get more. Thanks

    Also visit my web-site; click here

    ReplyDelete
  2. can acupuncture cure tennis elbow

    Feel free to surf to my website - tennis elbow treatment tips

    ReplyDelete