G7gROBy4_3P4Lyb69aTNdueVqY4 ok! it's a fact: Ok! Ozon baik dan ozon tidak baik

Monday 16 April 2012

Ok! Ozon baik dan ozon tidak baik


Pernah dengar mengenai ozon?Selalu orang akan cakap pasal penipisan ozon dan kesannya bumi semakin panas.Betul?Walaubagaimanapun terdapat lagi fakta mengenai ozon yang kita tak berapa tahu sangat. Mereka yang belajar pasal environment tau la sedikit sebanyak. Entry kali ni akan membincangkan mengenai ozon yang juga dikenali sebagai trioksigen (O3) sebab ia dibentuk daripada tiga atom Oksigen. Masa belajar sekolah mesti belajar sikit2 pasal lapisan ozon ni.

    ozone_diagram
  1. Ozon diukur dengan menggunakan unit dobson
  2. Terdapat dua jenis ozon yang terbentuk iaitu di kawasan stratosfera dan di kawasan troposfera.
  3. Lapisan ozon di stratosfera berkedudukan 15km-35km dari kawasan bumi manakala ozon di kawasan troposfera berkedudukan di bahagian bawah stratosfera dan lebih dekat dengan kawasan bumi.
  4. Lapisan ozon di stratosfera dikenali sebagai good ozone kerana ia bertindak sebagai penyerap dan pemantul sinaran matahari (UV-B sunlight) daripada terus didedahkan kepada manusia.
  5. Dedahan secara terus kepada UV-B boleh menyebabkan kanser kulit, kataraks, mengganggu hasil tanaman dan juga ekosistem laut yang merosakkan terumbu karang.
  6. Ozon di kawasan troposfera dikenali sebagai bad ozone kerana ia menyebabkan kesan toksik kepada hidupan sekiranya terdedah secara dekat dan ia menyebabkan keadaan bumi semakin panas kerana fungsi semulajadinya menyerap kepanasan dari cahaya matahari.
  7. Ozon troposfera merupakan salah satu gas rumah hijau yang terhasil akibat aktiviti manusia melalui pelepasan gas-gas seperti nitrogen oksida, karbon monoksida, VOC yang bertindak balas dengan cahaya matahari menghasilkan tiga atom oksigen membentuk ozon.
  8. Penipisan ozon di stratosfera kebanyakan disebabkan oleh Chlorofluorocarbons (CFCs) yang selalu dijumpai dalam komponen peti sejuk dan air-condition berfungsi sebagai penyejuk yang akan bertindak balas secara kimia dengan molekul ozon dengan memutuskan ikatan menguraikan menjadi atom oksigen.
  9. Penipisan ozon paling teruk terjadi di kawasan antartika dan dikenali dengan nama lubang ozon Antartik (The Antartic ozone hole).
  10. Suhu sejuk yang melampau menyebabkan CFC yang terkumpul di lapisan ozon diuraikan menjadi klorin yang kemudiannya bertindakbalas menguraikan ikatan molekul ozon.
          ok!this is a video that show a brief idea on how it happens when CFCs meet ozone at stratosphere

P/s: Bumi semakin tua dan semakin rosak!

No comments:

Post a Comment