G7gROBy4_3P4Lyb69aTNdueVqY4 ok! it's a fact: Ok! Tulang membentuk rangka tubuh manusia

Monday 16 April 2012

Ok! Tulang membentuk rangka tubuh manusia


Tulang merupakan bahagian penting dalam tubuh badan manusia. Fungsinya termasuk melindungi organ-organ dalaman daripada tercedera dengan mudah. Allah Maha Hebat! Tuhan sekalian alam. Ia turut berfungsi menghasilkan sel darah merah (eritrosit) dan sel darah putih (leukosit). Warna tulang selalunya putih kekuningan yang disebabkan oleh kalsium dan sel-sel darah. Di bahagian tulang, ia diselaputi dengan periosteum yang mengandungi salur darah. Seterusnya merupakan compact bone yang biasa kita akan lihat apabila melihat rangka manusia dan ia sangat keras. Bahagian dalamnya pula terdiri daripada cancellous yang kita lihat seakan-akan seperti span. Bahagian ini berfungsi melindungi tulang sum-sum yang menghasilkan sel-sel eritrosit dan leukosit. Jom tengok apa lagi fakta-fakta tulang kita nih..kena amek tau sket,tau guna kena jaga..sume ni pinjaman je..hehe

  1. Kita dilahirkan dengan 300 tulang yang kemudiannya ada yang bercantum menjadikan tulang manusia dewasa berkurang menjadi 206 tulang sahaja.
  2. Telinga dan hidung tidak mempunyai tulang tetapi ia dilindungi dengan struktur dipanggil tulang rawan.
  3. Tulang paling kecil terletak di telinga dikenali sebagai stirrup bone dengan panjang kira-kira 0.28 cm berfungsi memindahkan getaran bunyi ke system pendengaran kita.
  4. Tulang paling panjang merupakan tulang femur atau tulang peha dan sekuat konkrit.
  5. Osteoporosis terjadi apabila, kalsium dalam darah berkurang memaksa tubuh badan menggunakan kalsium dari tulang yang menyebabkan ia semakin rapuh.
  6. Terdapat tulang di pinggul dan terletak di bahagian tulang terakhir tulang vertebrate yang dipanggil tulang sulbi atau coccyx.
  7. Terdapat 14 tulang di bahagian muka manusia dan 54 tulang di bahagian tangan termasuk pergelangan.
  8. Punca kanser tulang terjadi masih belum diketahui tetapi ia terbahagi kepada dua iaitu kanser tulang primer dan kanser tulang sekunder.
  9. Kanser tulang primer menyerang kanak-kanak dan mereka berumur bawah 30 tahun manakala kanser tulang sekunder menyerang individu dewasa dan warga emas.
  10. Kanser tulang menyebabkan komposisi tulang menjadi kurang padat dan mereput menjadikan tulang rapuh.
      P/s: sedap kn mkn sup tulang?haha..





No comments:

Post a Comment