G7gROBy4_3P4Lyb69aTNdueVqY4 ok! it's a fact: Ok! Air itu H2O

Monday 16 April 2012

Ok! Air itu H2O


Air merupakan sumber penting dalam kehidupan seharian. Penggunaannya menyeluruh meliputi membasuh, mandi, minum dan sebagainya. Ia merupakan molekul yang jernih, tidak berbau dan tidak mempunyai rasa pada keadaan suhu bilik. Proses perawatan air penting bagi meneruskan pembekalan air bersih kepada manusia. Sistem pengurusan pembekalan air bersih di Malaysia boleh dikatakan sangat baik memandangkan hampir 90% menikmati bekalan air bersih setiap hari. Terdapat beberapa fakta mengenai air yang mungkin membuka sedikit mata kita agar menghargai air. Let’s check it out!
  1. 70% kawasan bumi dilitupi dengan air dan daripada jumlah ini, 97% merupakan air masin, 3% merupakan air sungai ,tasik dan air bawah tanah. Lebih menarik lagi 2/3 daripada air sungai dan tasik ini merupakan ais atau glacier.
  2. Air merupakan komposisi utama yang membentuk 70% daripada berat badan seorang dewasa manakala 80% bagi seorang bayi yang sihat.
  3. Air merupakan molekul yang terdiri daripada satu atom oksigen dan dua atom hidrogen.
  4. Air merupakan pelarut universal yang mana merupakan satu-satunya bahan yang dijumpai tulen secara semulajadi dalam ketiga-tiga keadaan jirim iaitu pepejal, cecair dan gas.
  5. Kira-kira 3.5 juta manusia seluruh dunia mati setiap tahun kerana masalah berkaitan dengan air.
  6. Disebabkan masalah dengan pembekalan air bersih, Singapura memperkenalkan NEWater yang menggunakan air sisa buangan (wastewater) yang kemudiannya ditapis menggunakan dual-membrane (microfiltration &Reverse osmosis) dan seterusnya dirawat menggunakan teknologi UV (Ultraviolet).
  7. Terdapat juga teknologi mendapatkan air bersih daripada penyulingan air laut dengan proses termasuk penyingkiran garam. Banyak Negara telah menggunakan kaedah ini antaranya Bahrain, Arab Saudi, China, Australia, UK dan Sepanyol.
  8. Terlalu minum banyak air juga tidak terlalu bagus kerana air mampu menyebabkan ketidakseimbangan natrium dalam darah yang menyebabkan water intoxication. Ia menyebabkan keadaan pening dan mabuk.
  9. Manusia boleh hidup selama sebulan tanpa makanan tetapi hanya selama seminggu tanpa air.
  10. Air panas lebih cepat membeku berbanding air yang sejuk. This is what we called Mpemba effect.

Siapa yang terlibat secara langsung dalam pengurusan air di Malaysia?
  • Empangan untuk penebatan banjir dan pengairan di bawah Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS),
  • Loji rawatan air pula, air akan diuruskan oleh lembaga air negeri,atau jabatan kerja raya atau syarikat air yang dilantik oleh kerajaan negeri
  • Air mengalir ke paip pula ia akan berada di dalam industri perkhidmatan air negara di bawah kelolaan Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara SPAN
  • Kualiti air sungai di bawah pantauan Jabatan Alam Sekitar
  • Kualiti air minuman pula dikawal di bawah Kementerian Kesihatan.
water crisis?

P/s: Ada empat jenis air; air mutlak,air musyammas,air musta'mal dan air mutanajjis..ni Ustaz Don yang ajar kat tv..hehe

No comments:

Post a Comment