G7gROBy4_3P4Lyb69aTNdueVqY4 ok! it's a fact: Ok! Fakta menarik gigi manusia

Monday 28 May 2012

Ok! Fakta menarik gigi manusia


Gigi merupakan salah sebuah band terkenal Indonesia salah satu bahagian terpenting pada tubuh badan manusia. Ia dipegang kuat oleh gusi dan berfungsi untuk mengunyah makanan. Tidak dinafikan gigi juga berperanan untuk menambah seri kepada wajah seseorang. Doktor gigi pula antara mereka paling ditakuti oleh kanak-kanak termasuk aku suatu ketika dahulu. Mari tengok serba sedikit fakta menarik mengenai gigi.


1.Manusia mempunyai 2 set gigi pada waktu kanak-kanak dan dewasa.

2.Set gigi pertama manusia lebih dikenali sebagai gigi susu yang sangat membantu mereka untuk mengunyah makanan dan membantu dalam pertuturan.

3.Terdapat 4 jenis gigi dalam satu set lengkap gigi manusia iaitu gigi kacip, gigi taring, gigi geraham kecil dan gigi geraham besar.

4.Kanak-kanak mempunyai 20 batang gigi dan gigi pertama mereka akan tumbuh ketika mereka berumur 6 bulan.

5.Kanak-kanak akan mula kehilangan gigi susu mereka bermula pada umur 7 tahun.

6.Seorang dewasa mempunyai 32 batang gigi kekal.

7.Enamel yang menyelaputi gigi manusia merupakan bahan paling keras pada badan manusia.

8.Pencucian gigi (scaling) tidak akan menghauskan gigi kerana alat yang digunakan tidak tajam dan digunakan bersama-sama air yang banyak. Getaran daripada alat khas ini hanya menanggalkan karang gigi yang melekat kuat pada gigi manusia.

9.Gigi susu yang sudah bergoyang menandakan bahawa gigi kekal sudah tumbuh ke permukaan menghakis akar gigi susu tersebut. Ia akan tercabut dengan sendiri atau boleh dicabut oleh doktor. Walaubagaimanapun, gigi susu yang dicabut terlalu awal menyebabkan gigi kekal yang tumbuh secara tidak tersusun.

10.Fluoride dalam ubat gigi sangat membantu kita menghalang pembentukan karang gigi. Walaubagaimanapun pengambilan secara berlebihan tidak bagus terutamanya kepada kanak-kanak yang seringkali menelannya. Hal ini menyumbang kepada masalah fluorosis.

p/s: Aku mengalami masalah mengetap gigi ketika tidur. Adakah ia normal? Tetapi itu adalah tindakan luar sedar aku..huhu

1 comment: