G7gROBy4_3P4Lyb69aTNdueVqY4 ok! it's a fact: Ok! Fakta mengenai hari isnin

Monday 28 May 2012

Ok! Fakta mengenai hari isnin

Pernah merasai monday blues?huhu, Sebab hari ini hari Isnin aku nak share beberapa fakta mengenai hari Isnin. Isnin merupakan hari pertama bekerja dan bersekolah bagi kebanyakan negara termasuk Malaysia (Kedah, Terengganu dan Kelantan aku tak sure diorang rasa monday blues ke tak sebab diorang hari ahad hari pertama bekerja dan bersekolah). Fakta yang aku dapat ini kebanyakannya hasil kajian dari barat tetapi kebanyakannya ada kaitan dengan kita di Malaysia.Ok! jom tengok fakta-fakta ini betul tak berlaku di Malaysia.


1.Hasil kajian saintis dari England, kebanyakan pekerja di barat hanya akan senyum bermula pada pukul 11.16 pagi secara puratanya. Punyalah benci dengan Hari Isnin sampai nak senyum pon pukul 11 pagi. Kat Malaysia maybe dalam pukul 9 atau 10 rasanya.

2.Untuk mengatasi masalah monday blues yang melampau ini, kebanyakannya tidak terus melakukan kerja. Mereka online, letak status di fb menunjukkan betapa malasnya bekerja pada hari ini yang menyumbang kepada kurangnya produktiviti kerja pada hari Isnin.

Over 50% of employees are late to work
3.Kebanyakan pekerja akan lewat pada hari Isnin. Di Malaysia, kesesakan paling teruk akan berlaku pada hari Isnin dan Jumaat.

4.Ramai yang akan mengeluh dan mengomel mengenai hari Isnin sehinggakan kajian menunjukkan sejumlah besar pekerja akan berbicara mengenai bencinya mereka terhadap hari Isnin secara total selama 12 minit! haha

5.Mereka yang mengalami monday blues paling teruk adalah mereka yang berusia lingkungan 45 hingga 54 tahun.

6.Hari Isnin menunjukkan hari paling tidak produktif apabila kesan monday blues ini, hanya kira-kira 3 jam 30 minit sahaja tumpuan sepenuhnya terhadap kerja.

7.Di England, statistik negara menunjukkan Hari Isnin merupakan hari paling ramai rakyatnya membunuh diri. Mungkin secara kebetulan.

8.Hari Isnin juga merupakan hari paling ramai terkena serangan jantung. Stress sangat kot!

9.Hari Isnin merupakan hari paling kurang hujan! 

10.Ini kajian aku sendiri. Jika ingin traffic yang tinggi di blog atau reply komen di status fb anda, sila post pada hari isnin memandangkan kebanyakkan yang bekerja akan online membaca blog dan buka fb!hahaha

p/s: Dah habis baca entry ni?ok! p sambung buat keje..haha



2 comments:

  1. menarik.. saya akan bacakan post ini di speech company saya hari isnin nnt

    ReplyDelete
  2. Kalau korang nak... Tahu
    hari lahir Rasullulah s.a.w adalah pada hari isnin... ;) spatutnya ari tue.. Kita harus mnjdi lebih baik.. :)

    ReplyDelete